Alla inlägg under januari 2011

Av marmalarv - 30 januari 2011 20:02

krrrrrrrr. ligger i soffan o har inte speciellt ont. har ätit en hel burk köttsoppa o ett antal knäckemackor. till lunch fick jag våfflor i yttersjö. börjar lära mig att skriva på laptopen liggande. det blir lite snett ibland o man får sudda sudda. men just nu verkar det fungera. kolla på mtv samtidigt, riktigt dum tv det där. men ja, nu är helgen slut igen.


vet inte hur länge jag ska jobba heller. vissa dagar har jag så mycket värkar o annat kul så att jag bara kan ligga ned o gnälla. gnälla på att det gör ont att ligga ned o att man inte tar sig upp eller inte har att dricka eller inte har hemma nåt man önskar sig. o då är det ändå typ tre veckor kvar. give or take... tre veckor....


folk ser magen o säger att OMG NU är den stor, nu kommer bäbisen. vet du, jag tror jag märker när den kommer. o inte är det NU, OMG... men jag erkänner att det är tungt o att den för min del gärna får komma NU.


jaaha, nu kommer värkarna igen. gå o lägga sig i badkaret eller nåt kanske. godnatt!

Av marmalarv - 26 januari 2011 23:20


det är helt konstigt o märkligt etc etc etc. det är som en hemlig klubb, som att man är superhjälte, som att man är rädd, o råpeppad, o nervös o stolt o orolig o ensam o tillsammans o hemlig o offentlig o mysig o obekväm o allt möjligt konstigt på en gång.


mest av allt är det coolt att man får lära sig nåt helt nytt o främmande o intressant. inget tråkigt pluggande, det kommer ingen omöjlig tenta. man får bara lära sig massa nytt om verkligheten. jag kan räkna upp hundra saker som jag verkligen inte hade fattat innan. men bara sånahär grejer tycker jag är helt fascinerande:


Beräknat förlossningsdatum: 2011-02-18
Barnet blev till omkring: 2010-05-28
Du är i vecka: 37
Du är i månad: 9
Antal graviditetsveckor och dagar: 36 veckor 5 dagar
Antal dagar kvar till förlossningen: 23


teknisk mumbojumbo, massor med förkortningar o termer. dessa siffror baseras på millimetermätningar under en ultraljudsundersökning. o på så vis kan man alltså gissa när barnet är tillverkat o när det kommer att komma ut. helt wow. det finns hur mycket info som helst på nätet. forum, vårdupplysning, informationsfilmer o grejs. det är kul att få vara med i den här klubben. det väger upp en del av de besvärligheter som det såklart också är att vara gravid (i alla fall för mig).


Av marmalarv - 16 januari 2011 11:19

wow, vilken fullbokad vecka jag har framför mig. måndag ultraljud, jobb, möte med af o fk. tisdag jobb, telefonmöte med sjukgymnast o besök hos veterinär med katt. onsdag jobb, extra blodtryckskoll på mvc och tvättid. torsdag jobb o möte på soc. fredag jobb o möte på apm. eftersom jag är så djävulskt trött hela tiden så tror jag att jag är chanslös på att lyckas jobba 4 timmar plus lunch varje dag. transportfrågan är ett helvete. bara tiden det tar att gå till jobbet från busshållplatsen o tvärtom, förutsatt att bussarna gått i passande tid, ALLT tar för lång tid. stressad som en gnu.


sedan lutar det ju åt sjukskrivning ändå. iom att mitt blodtryck helt plötsligt var för högt (avdelningen trötthet, elefantfötter o jobbstress) kan man tvinga mig att vila o i värsta fall lägga in mig. får se vad de säger i veckan. men ja, jag håller med om att jag är stressad. vem skulle inte vara det? samtidigt vill jag ju inte sluta jobba för jag vill inte svika dem så att de måste anställa nån annan. då får jag ju inte komma tillbaka!!!!! (så kan de väl inte göra! utropar nu någon i sin soffa. men det är klart att de kan. om de måste. jag är inte anställd, slutar jag så slutar jag. inte mer med det.)


tittar på bajslådan i kaninburen o den är inte städad på veckor, det svämmar faktiskt över av bajs. tittar på diskhon, där flera veckors matlådor står fördiskade i väntan på att mina armar ska växa ut så jag orkar diska. jag är användbar som en t-rex i köket just nu. behöver ju rena lådor också för att kunna frysa in mer!! jag kanske lyckas med nåt av det idag. om man står i sidled räcker ju i alla fall ena armen. dessutom är allt bara ursäkter. jag är mest bara för lat.

Av marmalarv - 14 januari 2011 17:08

jag har en månad kvar till bf o jag håller på att sprängas. min sköna bäbis tycker att det är mest bekvämt att ligga som en korv på tvären under revbenen. jag tycker att det är lite apa. det gör ont att ligga på sidan, o på rygg kan jag inte andas. så man får rätt dålig sömn. på måndag ska de dock kolla med ultraljud om de kan göra nåt för att ändra läget. de kommer sannolikt att försöka vända korven så den ska kunna komma ut naturligt. men annars blir det planerat snitt. hur det än blir så hoppas jag att jag inte behöver ha det såhär speciellt länge till.


som alla säkert hört från andra gravida människor så är det oftast inte helt jättekul. jag hade ju inga besvär i början (märkte det ju inte ens förrän i v20) så då är det väl helt rätt att jag får ha det bökigt i slutet. vatten, värkar, blödningar, astma, blodtryck, bäckenuppluckring med fantastiska smärtor, sömnlöshet o jobbstress o elefantfötter.


men nu ska jag inte vara den som bara sprider negativ energi o allt sånt. det är jag faktiskt inte heller. träffar du mig nu så är sannolikheten ganska stor att du lägger märke till hur glad jag är över att ha en smärta som man vet är övergående, att ha bristningar som inte beror på mediciner eller fett, att kläder sitter dåligt men roligt på min jättehöga tvärlägesmage, samt att det kommer en bäbis som jag inte har nån aning om hur jag ska kunna ta hand om :))) faktiskt. det går ju inte vara ledsen alls då. jag gnäller, jag ser problemen torna upp sig i horisonten. men vad kan jag göra? inte mycket mer än jag redan gör. HE ORN SE!


verkar som vi kanske fått lägenhet på västra ersboda som vi ville. ab bostaden sölar nåt enormt, men det är bara att vänta tålmodigt. förhoppningsvis blir det flytt till den (sjukt fina, vi var där o kollade. nytapetserat o helnajs överallt) nya lägenheten i radhusidyllen den första april :)

Av marmalarv - 14 januari 2011 16:56

jag fick en hel del respons på senaste inlägget. men egentligen var jag ju inte ute efter nån diskussion, utan snarare att den skulle ta slut. den kommentar som postades här i bloggen var troligen väldigt bra o viktig. men den påminner tyvärr om ett problem som jag inte tror att alla har förstått att jag faktiskt har. textstycket är för långt. jag har gång på gång försökt läsa o förstå det i sin helhet, men jag är inte säker på att jag lyckats. jag tror jag hajar essensen ungefär. o den är som jag hört tidigare (inte till mig direkt dock, utan via andra källor) att sofia gjorde slut med mig som kompis för att jag bara är negativ o stjäl energi. det kan säkert stämma, även om jag faktiskt trodde att vi hängde för att vi trivdes tillsammans. men nej, jag vill inte tvinga mig på nån som mår så dåligt av mig. works both ways såklart. hejdå. allt ok? jao.

Av marmalarv - 8 januari 2011 22:27

sitter o funderar på vampyrerna. de där människorna man bara mår dåligt av att höra av. de som tycker illa om allt man säger o gör men ändå måste låtsas vara vänner bara för att få racka ned på en. samma typ av människor som förekommer i olika diskussionsforum (-a). det blir ett självändamål att lägga sig i diskussioner, svara på folks 'problem' med att påpeka hur förträfflig man själv är, istället för att ge konkreta råd. personen som ställt frågan får känna sig dum, o gå vidare i livet än mer nedslagen. personen som matar in svar på samtliga diskussionstrådar får briljera med hur fantastiskt deras liv är, hur bra de lyckats, att de minsann gjorde det själv o utan att fråga andra om råd, o att alla som inte gjort samma resa är sämre sortens folk. man slipper mycket av detta enbart genom att hålla sig undan från sk nätforum (internetdiskussioner = paralympics etc...), men tyvärr förekommer de även i mer personliga sammanhang. frågan är om man själv ska försöka undvika att ventilera sina problem där dessa vampyrer kan råka se det, eller om man ska förska sortera vilka som har tillträde till ens personliga funderingar.

jag


marmalarv med apa

mina andra platser

Fråga mig

2 besvarade frågor

julkalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

gammalt bös

sök


Ovido - Quiz & Flashcards